Fler uppgifter i arbetsgivardeklarationen (AGI)

Arbetsgivardeklarationer på individnivå är vi vana vid sedan några år tillbaka men nu är det dags att lägga till fler uppgifter i samband med inlämning av deklarationen.

 

De tillkommande uppgifterna gäller frånvaro i form av föräldraledighet och vård av barn dvs frånvaro som kan ge rätt till föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning. Eftersom frånvaron ligger till grund för löneavdrag så finns troligtvis uppgifterna redan i lönesystemen, men om det förekommer t ex timanställda kanske rutinerna behöver ses över så att även deras frånvaro fångas upp.

 

Vad ska anges? Vilken typ av frånvaro, datum, omfattningen på frånvaron i timmar samt i % av arbetstiden den aktuella dagen.

 

När ska redovisningen göras? Frånvaron ska redovisas i den period som löneavdraget har gjorts. Till exempel om frånvaro i januari ger avdrag på lönen i februari så är det i arbetsgivardeklarationen för februarilönen som uppgifterna ska redovisas.

 

Syftet med ändringen är att förhindra bidragsfusk. Skatteverket lämnar vidare uppgifterna till Försäkringskassan som i sin tur kan använda dem i sina kontroller av föräldrapenningförmåner.