Förmånligt att ladda på jobbet

Om arbetsgivaren betalar för någon form av drivmedel för privata resor (t ex resor till och från jobbet) så ska den anställde normalt sett beskattas för förmån av fritt drivmedel. Men nu under perioden 1/7 2023 fram till 30/6 2026 gäller en tillfällig skattefrihet för laddel under vissa förutsättningar!

 

Skattefriheten innebär att det blir extra förmånligt att ladda på jobbet då den anställde inte behöver betala skatt på förmånen, arbetsgivaren slipper betala de sociala avgifterna samt får en enklare administration kring drivmedelsförmåner.

 

Vissa förutsättningar måste vara uppfyllda:

  • Laddningspunkten/eluttaget måste vara i anslutning till arbetsplatsen
  • Laddningspunkten/eluttaget måste tillhandahållas av arbetsgivaren
  • Fordonet måste vara privatägt eller innehas med förmån
  • Fordon som omfattas är personbil klass 1, lätt lastbil, motorcykel, moped, cykel
  • Skattefriheten gäller endast i inkomstslaget tjänst vilket betyder att enskilda näringsidkare och personer som är delägare i handelsbolag inte omfattas

Detta innebär att det alltså inte är möjligt att skattefritt ladda vid en publik laddningsstation eller vid sin bostad, då laddningspunkten inte anses vara i anslutning till arbetsplatsen och tillhandahållen av arbetsgivaren.

Arbetsgivaren behöver dock inte tvunget äga laddningspunkten, det går bra om den hyrs eller på annat sätt disponeras av arbetsgivaren.

 

Är inte förutsättningarna uppfyllda?
Om förutsättningarna för skattefrihet inte är uppfyllda så ska drivmedelsförmån beräknas och beskattas. Körjournal behöver föras för att hålla reda på antal körda mil privat och antal körda mil totalt. Hur stort förmånsbeloppet blir beror också på om det är en privatägd bil eller en förmånsbil. Läs mer här om hur drivmedelsförmån beräknas.   

 

Reseräkning istället?
Att administrera drivmedelsförmåner anses av många arbetsgivare vara en ganska omfattande uppgift och då kan istället de anställda betala drivmedlet själva och lämna reseräkning över mil körda i tjänsten. Skattefri ersättning kan då ges med schablonbelopp:

  • 25 kr/mil med egen bil (oavsett vilket drivmedel som används)
  • 12 kr/mil med förmånsbil (dock ej om den drivs helt med el)
  • 9,5 kr/mil med förmånsbil (helt driven med el)

Både fri laddning på jobbet och ladda hemma?
Här blir det ett bekymmer eftersom den anställde endast delvis betalar drivmedlet själv. Om man ska kunna få skattefri reseersättning enligt schablon måste man ha betalat allt drivmedel själv. Alltså kan inte arbetsgivaren i dessa fall betala ut någon skattefri ersättning för mil körda i tjänsten, eventuell milersättning ska istället beskattas som lön.